Αριθμός αντικειμένου
Ακρ. 14935
Δημιουργός
Εργαστήριο του Φειδία
Είδος
Αρχιτεκτονικό γλυπτό
Εποχή
Κλασική εποχή
Χρονολόγηση
437-432 π.Χ.
Διαστάσεις
Ύψος: Κέκροπας 1,27 μ.
Ύψος: Πάνδροσος 1,37 μ.
Μήκος: σύμπλεγμα 1,84 μ.
Πλάτος: σύμπλεγμα 0,6 μ.
Υλικό
Μάρμαρο Πεντέλης
Θέση
Αίθουσα Παρθενώνα
Σύμπλεγμα δύο μορφών, κατασκευασμένων από το ίδιο κομμάτι μαρμάρου, που εικονίζουν τον Κέκροπα και την κόρη του Πάνδροσο.
Οι μορφές γονατίζουν στο έδαφος και είναι στραμμένες προς τη σκηνή της αναμέτρησης της Αθηνάς με τον Ποσειδώνα, που καταλάμβανε το κέντρο του αετώματος. Ο άνδρας, με το ιμάτιο τυλιγμένο γύρω από τη μέση του, στηρίζεται στο αριστερό χέρι και υψώνει το δεξί, κρατώντας ίσως κάποιο σκήπτρο. Η νεαρή γυναίκα τον αγκαλιάζει από τους ώμους με το δεξί της χέρι. Φορά χιτώνα, που ζώνεται στη μέση και αφήνει ακάλυπτο το αριστερό στήθος, και από πάνω ιμάτιο, το οποίο τυλίγεται γύρω από τον δεξιό μηρό της. Μεταξύ των δύο μορφών κουλουριάζεται ένα φίδι, λαξευμένο σε χωριστό κομμάτι μαρμάρου, ως υπαινιγμός στην χθόνια φύση και την αυτόχθονα καταγωγή του μυθικού βασιλιά.
Τα αγάλματα βρίσκονταν στον ναό μέχρι το 1977, οπότε καταβιβάστηκαν για λόγους προστασίας. Τα κεφάλια, τμήματα των χεριών και το φίδι αποκολλήθηκαν κάποια στιγμή από τη θέση τους και χάθηκαν. Σώθηκε μόνο ένα τμήμα του φιδιού, που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου μετά την αρπαγή του από τον Thomas Bruce, λόρδο του Elgin, ο οποίος το 1801-1804, όταν η Ελλάδα βρισκόταν ακόμη υπό οθωμανική κατοχή, απέσπασε από το αέτωμα τα περισσότερα από τα γλυπτά που βρήκε εκεί. Στο Μουσείο Ακρόπολης έχει τοποθετηθεί το γύψινο αντίγραφο του φιδιού αυτού.
Στο δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα εικονίζεται η διένεξη μεταξύ της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για το ποιος θα αναλάβει την προστασία της Αθήνας. Ο αγώνας γίνεται στην Ακρόπολη με κριτές τους μυθικούς βασιλείς της πόλης Κέκροπα και Ερεχθέα και άλλους τοπικούς ήρωες, οι οποίοι δίνουν τη νίκη στην Αθηνά, προτιμώντας το δικό της δώρο, το δένδρο της ελιάς, αντί του αλμυρού νερού που τους προσφέρει ο Ποσειδώνας. Το κέντρο της σκηνής καταλάμβαναν οι δύο πρωταγωνιστές με τα άρματά τους και τις γωνίες οι προσωποποιήσεις των δύο ποταμών της Αθήνας, Ιλισσού και Κηφισού. Εξαιτίας των περιπετειών που γνώρισε το μνημείο στους αιώνες που ακολούθησαν, πολλά γλυπτά έχουν χαθεί, άλλα σώζονται ακρωτηριασμένα και άλλα σε μικρά θραύσματα.
Τα δύο αετώματα του Παρθενώνα διακοσμούνται με πενήντα περίπου αγάλματα υπερφυσικού μεγέθους. Τα γλυπτά, τέλεια δουλεμένα και στις πίσω αθέατες πλευρές, συνθέτουν σκηνές από τους μύθους της θεάς Αθηνάς.
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου